Doorlaatpost 90

Opdrachtgever
BAM Schiphol
Locatie
Schiphol
Uitvoering
2024

Een gedurfd idee

Het avontuur van circulair bouwen begint vaak met een gedurfd idee. Dit idee kreeg vorm toen Schiphol ons samen met BAM en Lek sloopwerkzaamheden uitnodigde om een circulair project aan te pakken. De opdracht: hergebruik van vakwerken en kolommen uit een oude distributiehal. Onze missie was duidelijk: inventariseren, testen, en opslaan voor een nieuw leven.

 

web20201104_schiphol_vdr_k_1987_mkrekelaar-806-1612537786773411700 (1)
Onze missie was duidelijk: inventariseren, testen, en opslaan voor een nieuw leven

Artboard Created with Sketch.

TOTAAL HERGEBRUIKT: 85.000 KG

Inventarisatie en bewerking

De eerste stap was een zorgvuldige beoordeling. Het staal is gecontroleerd op de kwaliteit en eigenschappen. Proeven onthulden de verborgen sterkte van de stukken, terwijl grondige inspecties eventuele toxische stoffen uitsloten. Eenmaal gedemonteerd, begon de reis naar onze opslag, waar elk profiel zorgvuldig is geïdentificeerd en klaargemaakt voor zijn toekomst. Ook in de ontwerpfase is precisie een belangrijk onderwerp geweest. Elk profiel werd gewogen tegen zijn potentieel – beschadigde stukken werden opzij gezet. Het ontwerp was een balans tussen de unieke eigenschappen van de beschikbare staalprofielen en het beoogde ontwerp. Ook de productiefase was een toonbeeld van vakmanschap. In Obdam transformeerden we de profielen voor de nieuwe toepassing. Waar nodig zijn aanpassingen verricht om de constructie weer een nieuwe uitstraling te geven. Ook de vakwerken zijn in het geheel hergebruikt. De volgende fase was het conserveren voor een nieuwe rol, buitenshuis, een transformatie van binnen naar buiten. De constructie is geconserveerd met een drielaags natlaksysteem.

FOTO10_IMG-20230517-WA0005
20231127_124256

Een nieuw leven

De staalconstructie van 85 ton vindt uiteindelijk zijn plaats in een nieuwe constructie, de Doorlaatpost 90 bij Schiphol. Door deze zorgvuldige aanpak konden we hoogwaardig hergebruik realiseren en bijdragen aan een duurzamere staalbouwindustrie. Dit proces was niet alleen een technische uitdaging, maar ook een stap voorwaarts in onze toewijding aan circulair bouwen en duurzaamheid.