Baggermolen stoommachine museum

Opdrachtgever
Nederlands stoommachine museum
Plaats
Medemblik

Bij het Nederlands stoommachine museum in prachtige Medemblik aan de rand van de voormalige Zuiderzee ligt een emmerbaggermolen. De emmerbaggermolen is gebouwd in het jaar 1941 en heeft dienst de gedaan tot 1991. (zie www.stoombaggermolen.nl) De vele vrijwilligers van het museum zijn de stoom aangedreven emmerbaggermolen aan het restaureren.

Van de baggeremmers waren er drie in een slechte staat en de reparatie was voor de vrijwilligers een te grote uitdaging.

Bij Vic Obdam Staalbouw houden ze wel van een uitdaging en toen ons de vraag gesteld werd of wij de emmers konden repareren, zeiden wij geen nee. De geklonken emmers waren doorgeroest op de lijn waar het water had gestaan.

De reparatie begon met het verwijderen van de roestplakken met de naaldenbikker of met de pen van de hamer. Vervolgens de doorgeroeste en zwakke plekken eruit slijpen, zodanig de de randen van voldoende dikte zijn om er een nieuwe plaat in te lassen. Voor het herstel is gebruik gemaakt van 3 mm blanke stalen plaat, dit is goed te lassen en nog gemakkelijk te vervormen. De nieuw in te zetten stukken worden in de globale vorm gebracht en op maat van de gaten gemaakt. De randen van de gaten worden met een roterende borstel schoon gemaakt om een betere lasverbinding te kunnen maken. Normaal lassen wij met 1,2 mm gevulde draad, vanwege de geringe dikte en slechte laskwaliteit van de emmer gebruiken wij 1 mm massieve draad, wat ook een lagere warmte inbreng heeft.

Het probleem bij het lassen was de materiaalkwaliteit van de emmer, deze zijn begin vorige eeuw gemaakt en geklonken. In die tijd was de laskwaliteit van het materiaal niet zo geweldig zoals wij dat nu kennen. Het hogere koolstofgehalte en de vervuiling door corrosie maakt het lastig om een goede lasverbinding te maken. Het was een kwestie van lassen, door middel van handmatige pulserend lassen, uitslijpen van de las vanwege gasinsluiting en vervolgens nogmaals lassen, eventueel nog een derde keer. Om de nieuwe plaat goed te laten aansluiten, was het nodig om deze warm te stoken en naar de juiste positie de slaan, hechten en zo het volgende deel te bewerken. Na het vlakslijpen van de lassen kunnen de emmers retour naar Medemblik en na montage kunnen ze weer in hun circulaire functie opereren.

20210125_085932